Social media: zo start je

Social media inzetten voor je onderneming.

Er zijn ontzettend veel soorten social media; de meeste hebben we niet eens van gehoord omdat ze voor een specifieke doelgroep zijn of een ander land. Voor ieder bedrijf geldt de noodzaak om tijd en middelen optimaal in te zetten. Dus als je voor social media kiest… hoe start je hiermee op een praktische manier?

Ontwikkel je boodschap

Voordat je kijkt naar het middel, kijk eerst naar het doel. Wat bied je aan? Wat is je boodschap? Wat maakt jouw bedrijf zo anders of uniek? Hoe kun je de toegevoegde waarde die jouw bedrijf biedt communiceren? Is het een product dat je moet zien, of is het juist een service product waarin reactietijd en advies belangrijk is?

Ontwikkel je sterke punten

Ieder bedrijf heeft goede en minder goede punten. Bepaal waar je bedrijf sterk in staat en kijk dan via welk medium je die het beste kan uitdragen. Zo past YouTube bijvoorbeeld heel goed voor techniek omdat je direct kan laten zien hoe iets werkt. De HGG Group uit Wieringerwerf bijvoorbeeld, levert buizensnijmachines en robotprofileerlijnen: producten die je gewoon moet zien.

Tijd en middelen

Hoeveel tijd en middelen heb je beschikbaar? Als kleine ondernemer heb je heel weinig tijd. Alleen specifieke taken kun je inplannen. Heb je een afdeling tot je beschikking, kijk dan naar de sterke kanten van je team en welke social media daar goed bij past.

Focus – focus – focus

Kies een social media kanaal dat het beste past bij je bedrijf, dat je producten goed laat zien, en dat je publiek een beter begrip geeft wie je bent en wat je bedrijf kan doen. Focus je op één social media kanaal en daarna de beste ondersteunende social media kanalen die gaan doorverwijzen naar je hoofdkanaal. Stel jezelf kritische vragen als:

  • Wat gebeurt er als ik social media compleet links laat liggen?
  • Op welk social media kanaal zit mijn doelgroep?
  • Kan ik mijn hoofdboodschap wel kwijt in 140 karakters?
  • Heb ik de tijd en kennis of het geld om kwalitatieve filmpjes te maken?
  • Hoe kan ik mijn boodschap visualiseren?
  • Hoe profileren mijn concurrenten zich op social media?
Zo zet je je Social media kanalen op

Starten met social media

Heb je het doel en de middelen bepaalt? Ga daarna van start met deze actiepunten:

  • Claim je gebruikersnamen
  • Vul het profiel zo volledig mogelijk in: foto’s, evenementen, bio en
  • Maak iemand verantwoordelijk (geen stagiaire)
  • Nodig je netwerk uit en ontwikkel je netwerk
  • Luister vooral en bouw langzaam je reputatie op dit kanaal op
  • Zorg voor een actieve kanaal: blijf posten en reageren
  • Volg je resultaten: waar zit je publiek? Waar reageren ze goed op?
  • Vind en ondersteun je fans. Beloon je ambassadeurs.

Op het moment dat je fans het meeste werk doen en jouw boodschap verspreiden naar hun vrienden, weet je dat je Social Media goed inzet! Nu starten met social media? Download de Social Media Startersgids op Bloeise.nl. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.