Animatie

Hoe verloopt het proces van een bedrijfsanimatie laten maken?

Wil jij jouw bedrijf of jouw product promoten? Dan kan je natuurlijk folders of brochures laten maken. In deze tijd worden lange teksten echter nog nauwelijks gelezen. Een bedrijfsanimatie is dan ook een veel effectievere manier om dit te doen.  In dit artikel nemen we je mee in het proces van hoe een bedrijfsanimatie wordt gemaakt.

Het voordeel van een animatie is dat de boodschap goed blijft hangen bij de kijker. Een goede bedrijfsanimatie duurt ongeveer één tot anderhalve minuut. Duurt hij langer, dan is de kijker al snel afgeleid en zal je boodschap dus minder effectief zijn. 

De kosten van een bedrijfsanimatie lopen enorm uit een. Zo heb je eenvoudige animaties met 2D afbeeldingen en teksten tot aan complex 3D animaties met geluidseffecten. 

Het proces kent een aantal fases.

Scripting

In deze fase ga je met de ontwerpers aan de slag. Zij zullen alles willen weten over je bedrijf of product, en welke boodschap je wilt overbrengen.

De verhaallijn

In deze fase wordt de stijl van de bedrijfsanimatie bepaald en onderverdeelt in scenes. 

Storyboard

Hierbij kijken we naar het visuele gedeelte. Een storyboard helpt om aan de hand van schetsen, een goed en helder beeld te krijgen van het eindresultaat. Aan de hand van jouw opmerkingen, wordt het eventueel ook nog bijgesteld.

Illustreren

In de illustratiefase worden de gemaakte schetsen verder uitgewerkt tot volledige illustraties en krijg je een exact beeld van het eindresultaat.

Animatie

Als de illustraties volledig zijn uitgewerkt, zullen ze in een animatiestudio uiteindelijk tot leven gebracht.

Geluidseffecten

Als laatste kunnen eventueel nog geluidseffecten worden toegevoegd. Als dit op de juiste manier gebeurt, trekt dit absoluut de aandacht. Je boodschap zal dan ook nog beter blijven hangen.

Zoals je hebt kunnen lezen, is het een uitgebreid proces, waarin veel mogelijk is. Maar zeker de moeite waar om eens mee aan de slag te gaan en je boodschap over te brengen.